Guernica37 Press Release

Launch of the “Cross Border Aid into Syria is Legal” Initiative


14 November 2022


Washington DC


Guernica 37 Chambers (“G37”) is pleased to announce its legal initiative impacting 4.1M people:


‘Cross Border Aid into Syria is Legal’


This announcement comes following the conclusion of an event organised by the American Relief Coalition for Syria (“ARCS”) in Washington DC to launch their unprecedented report: ‘2014 is not 2022: Why the Continuation of UN-Coordinated Cross-Border aid into Syria Absent a UN Security Council Resolution is Lawful’, drafted by Guernica 37 Members Jack Sproson and Ibrahim Olabi.


The legal initiative, led by G37 and made possible with the support of Syrian NGOs listed below, seeks to:

Create, consolidate, and amplify resources of well-established legal arguments made by eminent legal figures, compiled, and applied by G37 to the Syrian context as it stands in 2022, aiming to assist benevolent actors driven to avert a humanitarian disaster impacting 4.1M people in Syria.


Over the past 6-months, G37 has been building legal material on this vital issue with prominent scholars, including former senior UN legal and policy adviser within the Office of Legal Affairs. In coordination with ARCS, they have also engaged with more than 12 governments, UN agencies, and non-governmental organisations between New York and several Capitals.


A dedicated website for the legal effort can be found at: www.crossborderislegal.org


The legal position advanced is that:


Whilst the UNSC mandate may have given a clearer legal basis for doing so in the fractured and fast-moving Syrian conflict in 2014, given the new facts of the conflict and how cross-border aid is currently being implemented, it is now, in 2022, just one legal basis upon which UN Agencies may continue to provide cross-border aid in Syria in a manner that conforms fully with Syria’s rights to sovereignty and territorial integrity under international law.


In the coming weeks and months, G37 will be publishing further legal material on this issue, including letters and interviews with eminent experts. We will also be working closely with relevant governmental and non-governmental actors, domestically, regionally, and internationally.


While G37 leads independently on the legal question, supported by NGOs that have no cross-border operations in Syria, we will be closely coordinating with humanitarian NGOs, coordinated by ARCS, as they lead through their campaign “Needs not Vetoes” on the humanitarian and policy implications of these legal findings. Their work can be accessed here: https://arcsyria.org/needs-not-vetoes


G37 is a highly specialised Barristers' Chambers that brings together Barristers and international attorneys with expertise in international law: https://www.guernica37.com/

The legal initiative is supported by the following entities:






بيان صحفي


إطلاق مبادرة: المساعدات العابرة للحدود إلى سوريا قانونية


14 نوفمبر 2022


واشنطن العاصمة


يسر مكاتب المحاماة جيرنيكا ٣٧ (G37) أن تعلن عن مبادرتها القانونية


(المساعدات العابرة للحدود إلى سوريا قانونية)


يأتي هذا الإعلان عقب اختتام فعالية نظمها التحالف الإغاثي الأمريكي من أجل سوريا (ARCS) في واشنطن العاصمة لإطلاق تقريرهم غير المسبوق المسمى (٢٠١٤ ليست هي ٢٠٢٢: لماذا يعدّ قانونياً استمرار المساعدات المنسقة مع الأمم المتحدة عبر الحدود إلى سوريا في ظل غياب قرار من مجلس الأمن التابع للأمم المتحدة) والذي صاغه عضوا جيرنيكا ٣٧ جاك سبروسون وإبراهيم العلبي.


هذه المبادرة القانونية التي تقودها جيرنيكا ٣٧، والتي أبصرت النور بدعم من المنظمات السورية غير الحكومية المدرجة أدناه، تسعى إلى:

إنشاء وتوطيد ومضاعفة موارد الحجج القانونية الراسخة التي قدمتها شخصيات قانونية بارزة، والتي قامت جيرنيكا ٣٧ بجمعها وتطبيقها في السياق السوري الراهن عام ٢٠٢٢، بهدف مساعدة الأشخاص والجهات الفاعلة الخيّرة التي تسعى للحيلولة دون حدوث كارثة إنسانية تؤثر على ٤.١ مليون إنسان في سوريا.


وعلى مدى الأشهر الستة الماضية، قامت جيرنيكا ٣٧ بصياغة مواد قانونية حول هذه القضية الحيوية بالتعاون مع باحثين بارزين، بما في ذلك وكيل الأمين العام السابق للأمم المتحدة للشؤون القانونية، كما انخرطت بالتنسيق مع التحالف الإغاثي الأمريكي من أجل سوريا في العمل مع أكثر من ١٢ حكومة ووكالة تابعة للأمم المتحدة ومنظمات غير حكومية بين نيويورك والعديد من العواصم.


ويمكن تصفح موقع إنترنت مكرس للجهود القانونية على: www.crossborderislegal.org


إن الموقف القانوني الذي نستند إليه هو:


في حين أن تفويض مجلس الأمن الدولي قد وفّر أساساً قانونياً أوضح للقيام بذلك وسط الصراع السوري المتأجج والمتسارع عام ٢٠١٤، أخذاً بعين الاعتبار الحقائق المستجدة للنزاع وكيفية تقديم المساعدات عبر الحدود حالياً، إلا أن ذلك التفويض يعد الآن، أي في عام ٢٠٢٢، مجرد أساس قانوني وحيد يمكن لوكالات الأمم المتحدة أن تستمر على أساسه في تقديم المساعدات عبر الحدود في سوريا بطريقة تتوافق تماماً مع حقوق سوريا في السيادة وسلامة أراضيها ضمن القانون الدولي.


وخلال الأسابيع والأشهر المقبلة، ستنشر جيرنيكا ٣٧ المزيد من المواد القانونية حول هذه القضية، بما في ذلك رسائل ومقابلات مع خبراء بارزين، كما ستعمل بشكل وثيق مع الجهات الفاعلة الحكومية وغير الحكومية ذات الصلة محلياً وإقليمياً ودولياً.


وطالما أن جيرنيكا ٣٧ تقود المسألة القانونية بشكل مستقل، وبدعم من المنظمات غير الحكومية التي لا تجري عمليات عبر الحدود في سوريا، فإننا سنقوم بالتنسيق الوثيق مع المنظمات الإنسانية غير الحكومية، و التي يديرها التحالف الإغاثي الأمريكي من أجل سوريا (ARCS) في حملته "الإحتياج..لا الفيتو" إزاء التداعيات الإنسانية والسياسية لهذه النتائج القانونية. ويمكن الاطلاع على عملهم هنا: https://arcsyria.org/needs-not-vetoes

جيرنيكا ٣٧ هي مكاتب للمحامين عالية التخصص تجمع بين المحامين والمحامين الدوليين ذوي الخبرة في القانون الدولي: https://www.guernica37.com /


إن هذه المبادرة القانونية مدعومة من الكيانات التالية:







188 views0 comments

Recent Posts

See All